Uitgeverij Nobelman
  • Nieuws
  • Auteurs
    • Vertalers
  • Boeken
  • Boektrailers
  • Catalogus
  • Webshop
  • Contact | stage
    • Boekhandel en pers
    • Manuscript
    • Stageplaats
  • Nieuws
  • Auteurs
    • Vertalers
  • Boeken
  • Boektrailers
  • Catalogus
  • Webshop
  • Contact | stage
    • Boekhandel en pers
    • Manuscript
    • Stageplaats

​Uitgeverij    Nobelman 

Picture

Recensie van Jane Leusinks Kraanvogels bij Literair Nederland

3/6/2022

0 Comments

 
Foto
Hettie Marzak schreef voor Literair Nederland een recensie van Jane Leusinks zesde bundel Kraanvogels. Deze bundel is 13 mei gepresenteerd in de boekhandel Van der Velde aan de Grote Markt in Groningen. In deze bundel verbindt Leusink in een achttal lange, soms epische, dan weer lyrische gedichten persoonlijke geschiedenissen met universele vragen omtrent groei, dood en rouw. Marzak noemt Kraanvogels een "indrukwekkende bundel" en schrijft: 
"Leusinks verzen zijn als het leven, dat abrupt onderbroken wordt door de dood. Juist daarom leeft haar poëzie des te meer."
De gehele recensie is hieronder te lezen.

Dichten geeft je vleugels

Op de achterkant van Jane Leusinks zesde bundel Kraanvogels staat een verklaring van de titel: ‘Kraanvogels staan voor waakzaamheid. In de Chinese traditie dragen ze op hun rug de zielen van de doden. Bij Plinius plaatsen kraanvogels schildwachten als ze tijdens de trek uitrusten. Op een poot staand, met een steen in de andere, weten ze zeker waakzaam te zullen blijven.’ Dat doet denken aan een lied van de Dagestaanse dichter Razul Gamzatov uit 1969, Zhuravli, dat door Willem Wilmink vertaald werd als Kraanvogels. In dit lied zijn gesneuvelde soldaten kraanvogels geworden, die als ze voorbij vliegen ‘roepen uit lang voorbije tijden’ en die in hun midden een plaats voor ieder van ons vrijhouden.

De boodschap van Gamzatov past wonderwel bij deze indrukwekkende bundel van Leusink, waarin aandacht wordt geschonken aan de doden van lang geleden, maar ook aan die van recentere datum, want ‘gebeurtenissen en verdriet vallen wonderlijk genoeg niet altijd samen’, zoals Leusink in de verantwoording achter in de bundel schrijft. In acht afdelingen, die cirkelen rond de thema’s geheugen, herinnering en de gestorvenen, staan korte en langere gedichten die met elkaar samenhangen. Voor een dieper begrip van de verwijzingen in Leusinks gedichten naar plaatsen, mensen en gebeurtenissen is veel achtergrondkennis en historisch besef noodzakelijk.

Opdat wij nooit vergeten

Zo bevat de eerste afdeling Dat we hier op aarde zijn, niet in het paradijs acht gedichten over het leven en de dood van Russisch-Poolse-Joodse voorouders ten tijde van de Pools-Russische oorlog van 1919-1921. Zij moesten vluchten voor het geweld en de pogroms. De gedichten zijn nadrukkelijk als een requiem geschreven, zoals de dichter aangeeft in de laatste versregels. Maar naast de dood gaat het ook hier om de herinnering, zoals immigranten haar vormgeven: ‘[…] En toch altijd / elders zijn, bijvoorbeeld aan de overkant. / het zijn in feite hopeloze hopers / die ook in de toekomst slechts herinneringen zien […]’.

Deze afdeling is een aanloop tot de herinnering aan de doden die recenter overleden zijn en dus een ‘vers’ verlies voor de dichter betekenen. Leusink is weduwe, ‘[…] klampige weduwe / met dat hart, doorboorde spier die zich maar / niet trainen liet’, maar verloor ook een van haar dochters aan kanker. Deze dochter, Roos, hoedde een kudde schapen in de Pyreneeën waarbij de dieren steeds verplaatst werden. In De weg naar Andorra wijdt de dichter negen gedichten aan haar dochter, waarin ze het leven van haar dochter in Frankrijk probeert te reconstrueren.

Zij trokken dat niet

‘De jongen sprak en zei, zich plechtig tot het dal wendend
“Goedemorgen allemaal, ik stel u graag onze Noorse Victor
voor, een blonde Fjord, naast hem ziet u Rodja, een blauwzwarte
pony uit Mongolië, naast Rodja Roos uit Nederland
ikzelf ben Chiel, wij heten u hartelijk welkom en dito
vaarwel, u moet weten: nooit keren wij weer”.
Samen duwden zij met kracht het stelletje moeders opzij, grote
borsten, dikke billen stonden het uitzicht op deze roadtrip
 te belemmeren. Zij trokken dat niet –

In het eerste gedicht van deze afdeling, Proloog, is er voor het eerst sprake van kraanvogels, die zien hoe de dochter als laatste metgezel aanhaakt bij hun vlucht, maar weer loslaat ‘boven de lokkende bergen vol beloftevolle kuddes / blijft van zichzelf’; haar vrijheidsdrang is gebleven. Ook de volgende afdeling, Wij, is een eerbetoon aan de gestorven dochter, maar nu is het de kudde die in negen gedichten een requiem zingt voor ‘haar om ons te leiden’. Het is ontroerend om vanuit het perspectief van de schapen te kunnen lezen hoe sterk de band tussen mens en dier kan zijn: ‘zij de herder onze honden wij de kudde rouwen / om onszelf om ieder van ons: verloren prooien’. Mooi.

In de afdeling Natuur pakt ons op onze zwakste plek reserveert Leusink ruimte voor anderen: na voorvaderen en dochter te hebben opgevoerd, bezingt Leusink haar broer, vader, moeder en echtgenoot, met niets minder dan haar herinnering. Hoewel beeldmateriaal – zoals foto’s – helpt de herinnering levend te houden, staan de woorden vooral in dienst van het lichaam, dat nog altijd lijdt onder het verlies:

Epiloog

‘Uit mijn kindertijd weet ik nog precies de zwanen in de vijvers van
kasteel Biljoen, het brood dat mijn handen verkruimelden, het zout
voor de schapen, wat mijn oma zei, mijn moeder, wat ik droomde
er zijn ogenblikken dat het lichaam zo ontvankelijk is voor woorden
dat het zeer doet.’

Tempo doeloe?

Het vasthouden van herinneringen domineert vele gedichten, maar ook de dood is sterk aanwezig. Die wordt doorgetrokken in de afdeling De kunst van het sterven op Bali, waarin de dichter refereert aan de strafexpeditie van het Nederlandse leger in 1906 in Denpasar op Zuid-Bali. De gouverneur-generaal Van Heutz eiste schadevergoeding van de vorst van Badung omdat de lading van een gestrande schoener door de bevolking geroofd zou zijn. Toen de vorst weigerde, dreef Van Heutz de zaak op de spits en op 19 september trok het leger op. De heilige tradities van Balinese vorsten schreven voor om jezelf nooit aan de vijand over te geven. Daarom besloten de vorsten met hun hele familie en volgelingen ritueel zelfmoord te plegen door de vijand tegemoet te gaan. Ze werden door Nederlandse leger onder vuur genomen nadat het bevel halt te houden werd genegeerd. Leusink leest hierover als ze op Bali verblijft en schrijft er een cynisch gedicht over:

Wij en zij

‘Na een vroeg ontbijt van geurige, chewy, fluffy
 rijst las ik Bali verder over adat, gewoonterecht:
de weigering van de vorsten te betalen voor
het plunderen, het jutten, ja voor de totale
kolonisatie door ja ons Nederlanders, ach ja
onze gedegen door goud en geld gedreven tradities.
Wie kent ze nog, wij kennen ze nog en delven, delven.
Ik las daarna over die eeuwenoude hindoeïstische
traditie: de schoonheid van het sterven (door je eigen
krissen en lansen) boven de oneer van de dood
door de kolonisator (met z’n geweren en vodjes
papieren woorden waar niets in wilde trekken).
Kon het romantischer?
Zagen wij toen de tijd aan het werk, het onuitsprekelijke of
Ik dacht aan een nieuwe staat van zijn.
Ik vroeg: hoe kregen ze de rijen gesloten’

Er gaat niets boven…

Niet alle gedichten zijn doortrokken van de dood. De grote liefde die de dichter koestert voor taal komt tot uitdrukking in het gedicht Want in de taal ligt het hart van een volk over het Gronings en over K. (Kornelis) ter Laan, de samensteller van diverse woordenboeken en encyclopedieën. Taal is Leusinks passie, maar vooral lijkt de taal een instrument om afstand te kunnen nemen van de gebeurtenissen. Ze schrijft bedachtzaam en associatief, met een ‘taal van kleine woorden’. Toch is haar woede over zo veel doden, zowel verwante gestorvenen als onbekenden, voelbaar door de taal heen. Soms met ironie, soms met bitterheid lijkt zij naar aanvaarding te zoeken, waarbij haar gedichten zich uitstrekken door de tijd heen in een poging de herinneringen vast te houden. Haar parlando-achtig taalgebruik is beeldend en overdacht, ook daar waar zij bewust de regels van de grammatica links laat liggen en zinnen, zelfs het complete gedicht, plotseling afbreekt:

‘wij zoeken ons kroost en andersom een jong schaap
weet de weg nog niet behoeft een kudde om te volgen
zij behoeft een kudde als wij zien onze dag nu geheel
ten einde zij ons flessenlam vanavond trakteert
op warme opgeloste poedermelk in slaap valt
tussen ons in onze stront in als we allemaal
allemaal samen de schuur in in’

Om ons vervolgens als ‘flessenlammeren’ te laten smachten naar meer van haar woordkunst. Leusinks verzen zijn als het leven, dat abrupt onderbroken wordt door de dood. Juist daarom leeft haar poëzie des te meer.

Hettie Marzak
Meer informatie over het boek
0 Comments



Leave a Reply.

    Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

    * indicates required
    Afbeelding
    Sjees en Paella, Vicente Blasco Ibáñez € 24,95
    Afbeelding
    Kostganger, Eljakim van de Sande, hardcover met stofomslag, 112 pagina’s, € 24,95.
    Afbeelding
    Fearplay, Tova Gerge € 24,95
    Afbeelding
    Hongerge Wolf - Hongerige Wolf - Klaas Swaak € 24,95
    Afbeelding
    Trauma-Sensitieve Samenleving € 24,95
    Afbeelding
    Afbeelding
    de Stadsbank is de zesde roman van Klaas Swaak, die daarnaast over zijn bestuurlijke ervaringen schreef. ISBN 9789083420110 | de Stadsbank | Klaas Swaak | softcover | 136 pagina's | € 21,95
    Afbeelding
    ISBN 9789083420103 | De tranen van de stad | Leo Pauw | softcover met flappen | 240 pagina's | € 24,95
    Afbeelding
    Een Dag als Geen Ander | Day out of Days € 29,95
    Afbeelding
    De wijsheid der dieren, Sjamaan Schedeldrager Searching Deer (Jan Prins) € 24,95
    Afbeelding
    Ik, Piccardt! is een historische roman in briefvorm over Henric Piccardt (1636-1712) Hard cover € 29,95
    Afbeelding
    Cinemascope & Een heel nieuw leven (samen voor een speciale prijs) Cinemascope en Een heel nieuw leven van Gerrit Brand - samen… € 39,95
    Afbeelding
    De lokroep van Elysium, Ilmar Taska Twee jaar geleden verscheen de succesvolle roman Pobeda 46… € 24,95
    Afbeelding
    The Body Buddy Kookboek: Verantwoord afvallen € 34,95
    Afbeelding
    Vergeten, Rein Scholte (fotografie), met teksten van Maja Muller Kobold en Ina Habers. Hardcover | 136 pagina’s, fotoboek | ISBN 9789491737879 | € 24,95.
    Foto
    JE MAAKT SOMS GOLVEN, ARNAUD DUDEK, ISBN 9789491737749, GEBONDEN, 172 PAGINA’S. € 21,95
    Foto
    Harmen, Henk van Holland, 304 pagina's, ISBN 9789491737688, € 22,95.
    Die Vanbinnen, Sam Shepard, ISBN 9789491737572, 192 pagina's, €22,95
    Foto
    Lotgevallen (Sorte), door Nara Vidal. Vertaald uit het Portugees door Gerrit Brand Hardcover met stofomslag, ISBN 9789491737640, oktober 2020, 120 pagina's € 19,95
    Picture
    Populisme als Schaamlap, Hans Broekhuis. Uitgeverij Nobelman, 2019. ISBN 9789491737497. 160 pag. € 16,95
    Picture
    ''Een huis vol vragen ''Rob van Dorssen ISBN 9789491737422 NUR 305 182 pagina’s, softcover € 19,95
    Picture
    De Amerikaan Hardcover met stofomslag. 236 pagina’s. ISBN 9789491737480. Uitgeverij Nobelman. € 21,95.
    Picture
    De eeuwige geest van de Langeleegte, Deel 2, De verbinding € 34,95
    Picture
    Mijn eiland in de Nijl, Josee Selbach, met foto’s. € 19,95
    Picture
    Picture

    Archives

    Januari 2025
    December 2024
    November 2024
    Oktober 2024
    September 2024
    Juli 2024
    Juni 2024
    Maart 2024
    Oktober 2023
    Mei 2023
    Maart 2023
    Januari 2023
    November 2022
    Oktober 2022
    September 2022
    Juni 2022
    Mei 2022
    April 2022
    Maart 2022
    Februari 2022
    Januari 2022
    Oktober 2021
    Mei 2021
    April 2021
    Maart 2021
    Januari 2021
    December 2020
    November 2020
    September 2020
    Juni 2020
    Mei 2020
    April 2020
    Maart 2020
    Februari 2020
    Januari 2020
    November 2019
    Oktober 2019
    September 2019
    Juli 2019
    Juni 2019
    Mei 2019
    April 2019
    Maart 2019
    Februari 2019
    Januari 2019
    December 2018
    November 2018
    Oktober 2018
    September 2018
    Juli 2018
    Juni 2018
    Mei 2018
    Maart 2018
    Februari 2018
    Januari 2018
    November 2017
    September 2017
    Mei 2017
    Februari 2017
    November 2016
    September 2016
    Mei 2016
    April 2016
    Maart 2016
    Februari 2016
    Januari 2016
    December 2015
    Oktober 2015
    September 2015

    Picture
    L.J.K. Setright e.boek
    Picture

    Categories

    Alles
    American Schrijver
    Bespier Van De Eerste Persoon
    Boek
    First Person
    Literaire Nederland
    Literatuure
    Nederlands Vertalen
    Postuum
    Sam Shepard

    RSS-feed

    Picture
    Picture


​Uitgeverij Nobelman Officiële Website
Copyright © Nobelman.nl 2011-2024,
​All rights reserved. 
Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman
Distributie / Contact us 

​Links
www.brand-communications.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl
www.stadmagazine.nl
​www.aopamagazine.nl

Contact
Uitgeverij Nobelman
Hoofdvestiging:
Emdenweg 3
9723 TA Groningen

e-mail : [email protected]
tel:   06 50831893 ​