Interview met Jaroslav Rudiš, auteur van Het einde van de punk in HelsinkiTekst: Lysbeth Hofstra Fotografie: Suhaila Sahmarani Auteur, toneelschrijver, scriptschrijver en muzikant Jaroslav Rudiš is een fenomeen in Tsjechië én daarbuiten. Een levendige persoonlijkheid, die vol enthousiasme en passie over zijn werkzaamheden vertelt. En dat zijn niet zomaar wat losse klussen. Rudiš is al jaren actief in de wereld van kunst en literatuur. Zo heeft Rudiš al verscheidene romans op zijn naam staan. Hij won in 2002 de Jiří Orten Award, de belangrijkste literatuurprijs in Tsjechië, voor Nebe pod Berlínem (De hemel onder Berlijn). Zijn graphic novel-trilogie Alois Nebel is verwerkt tot een film, die een European Film Award in ontvangst mocht nemen voor beste animatiefilm. Met zijn diverse werkzaamheden verwerft Rudis langzaamaan internationale bekendheid. Zijn roman Konec puncu v Helsinkách is onder andere in het Duits, Frans, Fins en Pools uitgegeven. Onlangs verscheen de roman in de Nederlandse vertaling bij Uitgeverij Nobelman onder de naam Het einde van de punk in Helsinki.
Naast de muzikale invloeden, laat Rudiš zich inspireren door eigen ervaringen, maar vooral ook door verhalen van anderen. “Ik verzamel verhalen. In kroegen, in de trein, in de sauna. Ik ben van mening dat je de beste verhalen niet zomaar zelf kunt bedenken, die gebeuren gewoon. Als auteur moet je luisteren en ook een beetje een dief zijn, die woorden van anderen steelt en opschrijft. Dat heb ik van Jaroslav Hašek en Bohumil Hrabal geleerd, deze schrijvers zijn mijn grote voorbeelden.”
De roman speelt zich voornamelijk af in een naamloze stad in Duitsland. Hoewel Rudiš de stad grotendeels inspireerde op Leipzig, koos hij er toch voor om de stad geen naam te geven. “Mijn grootste inspiratie was Leipzig. En de mensen die daarvandaan komen, die het boek gelezen hebben, hebben de stad natuurlijk onmiddellijk herkend. Toch wilde ik dat de stad anoniem zou blijven. Dat maakt het spannender. In de geschiedenis gaat het ook om de verandering van de steden na de “omwenteling”, in de tijd van het kapitalisme, om de verbetering. En dat gebeurt in Leipzig, in Berlijn en in Praag.” Rudiš omschrijft de verandering van de steden aan de hand van de ervaringen van een stel punkers. Hoewel dit suggereert dat de roman wellicht uitsluitend voor een specifieke doelgroep, zeg punkers, interessant is, kreeg het boek wijde respons. Rudiš: “Ik was zeer verrast door de respons, niet alleen in Tsjechië, Polen en Duitsland, maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk. Ik was veel onderweg voor dit boek. Ik heb richting de honderd lezingen in verschillende landen gedaan. Maar de roman gaat dan ook over een Midden-Europese geschiedenis. Het gaat om punk in Midden-Europa voor en na de “omwenteling”, het gaat erom wat punk voor de mensen betekent. En wat er vandaag nog over is van deze energie. Dat kan men wellicht overal nog goed herkennen.” Een voorbeeld van wat er nog over is van de energie van punk komt terug in ‘Kekke mensen – een manifest’. Deze zwarte bladzijden van het boek kunnen gezien worden als een protestbeweging in de huidige generatie. Hiermee onderstreept Rudiš de kreet die meermaals terugkeert in de roman: ‘Punk’s not dead!’ Iets waar Rudiš het roerend mee eens is: “Ik denk dat punk een terugkerend fenomeen is. Het is al een aantal jaren weer in opkomst, en de energie van punk, de frustratie en de kracht zal ook altijd terug blijven keren. Dat is voor mij ook precies het fascinerende van punk – die energie.’ Het einde van de punk in Helsinki | ISBN 978 94 91737 169 | 335 pagina's
0 Comments
Leave a Reply. |
Die Vanbinnen, Sam Shepard, ISBN 9789491737572, 192 pagina's, €22,95
Archives
December 2024
Categories
Alles
|
Uitgeverij Nobelman Officiële Website Copyright © Nobelman.nl 2011-2024, All rights reserved. Website is NOT responsible for any external link on the website Powered by: Uitgeverij Nobelman Distributie / Contact us |
Contact
Uitgeverij Nobelman Hoofdvestiging: Emdenweg 3 9723 TA Groningen e-mail : [email protected] tel: 06 50831893 |