Uitgeverij Nobelman
  • Nieuws
  • Auteurs
    • Vertalers
  • Boeken
  • Boektrailers
  • Catalogus
  • Webshop
  • Contact | stage
    • Boekhandel en pers
    • Manuscript
    • Stageplaats
  • Nieuws
  • Auteurs
    • Vertalers
  • Boeken
  • Boektrailers
  • Catalogus
  • Webshop
  • Contact | stage
    • Boekhandel en pers
    • Manuscript
    • Stageplaats



​Sam Shepard

Een Dag als  Geen Ander

Afbeelding

Een Dag als Geen Ander | Day out of Days

31/10/2023

0 Comments

 

Een Dag als Geen Ander | Day out of Days

Verhalen

Afbeelding
bestel hier het boek
​​ Vertaald door Gerrit Brand

​

Een Dag als Geen Ander is een verzameling verhalen die zich voornamelijk afspelen in het fantasierijke landschap van het Amerikaanse Westen, geschreven met de handelsmerken van Sam Shepard: bondige lyriek, filmische details en wrange humor.
Een man die over Highway 90 West reist, komt 's nachts alleen vast te zitten in een Cracker Barrel-restaurant, waar hij wordt gekweld door een eindeloze herhaling van Shania Twain-nummers uit de luidsprekers boven zijn hoofd.

Een rondzwervende acteur keert tegen beter weten in terug naar zijn geboorteplaats en komt een oude vriend tegen, die vertelt over hun tienerdagen in Tijuana waarin hij auto's stal, benzedrine scoorde en met hoeren sliep.
Een gezin uit Minnesota reist naar het zuiden voor een wintervakantie, maar raakt verstrikt in de gebruikelijke tirannie van het gezinsleven. De schoonheid van het schiereiland Yucatán gaat aan hen voorbij.
Een eenzame paardenboer mijmert over Sitting Bull en Beckett te midden van de chaos van spullen in zijn grote, landelijke keuken – van verroeste sporen en Lakota dreamcatchers tot vergeelde afbeeldingen van haviken en galopperende paarden tot ‘snapshots van verschillende zonen in verschillende shirts die verschillende dingen doen, zoals vissen, rijden op muilezels en tractoren; vanuit extreme hoeken genomen, terwijl ze tegen hun verschillende moeders aanleunen.
Een Dag als Geen Ander bestaat uit korte verhalen, teksten en dialogen en plaatst gesprek tegen verhaal, lied tegen herinnering, in een kubistisch contrapunt dat elk stuk uiteindelijk met elkaar verbindt. Het resultaat is een verbluffend werk vol visie en helderheid, doordrenkt met de levendige weerklank van de mythe: Shepard op zijn scherpzinnige, onwrikbare best.
 
-----------------------------------------------------------
De pers over Day out of Days | Een Dag als Geen Ander:
Deze bundel biedt een diepgaande meditatie over sterfelijkheid, identiteit, eeuwigheid, bloedbanden, het verstrijken van de tijd, de essentie van Amerika, de mythologie van het Westen en de mogelijkheden van kunst. Je moet het in volgorde en in zijn geheel lezen. (Kirkus Review)
Het boek van Shepard heeft geen normaal begin, midden en einde. De structuur is niet opeenvolgend maar verticaal. Met behulp van fantasievolle anekdotes, lyrische riffs, schijnbaar levensechte herinneringen en citaten van de oprichters van onze natie boort hij zich door de lagen van onze geschiedenis heen naar het fundament van de Amerikaanse mythe. (Walter Kirn, New York Times)
 
Een Dag als Geen Ander | Day out of Days,  Sam Shepard | ISBN 9789083328676 | Hardcover met stofomslag | 316 pagina’s |  € 29,95

Recensies

Alles over boeken en schrijvers

​'Dit boek van de Amerikaanse acteur en schrijver Sam Shepard is al in 2004 verschenen maar tot nu toe aan onze aandacht ontgaan. Volkomen onterecht, blijkt na lezing van de vertaling want het is een uitzonderlijk goed boek. Shepard slaagt op zeer bijzondere wijze in om door te dringen tot de ziel van Amerika en de Amerikanen.'  Lees verder




4 **** Sterren in Focus Knack België |Recensie door Roderik Six

Het Belgische Knack Weekend publiceerde in het weekend van 12 januari 2024 een mooie recensie door Roderik Six (chef boeken). Hij gaf Sam Shepard 4 sterren. Het hele artikel is hier te lezen. Maar omdat het artikel achter de betaalmuur zit, voor de niet-abonnees, hier de tekst van het artikel: 

Centrale zin: Oud glanzend staal dat als een boodschap uit de hemel op onze blanke nekken valt.
 
 
Mesdunne verhalen, uitgebeende dialogen en bloedmooie zinnen - Sam Shepard schreef op het scherp van de snee
 
door Roderik Six
 
Even een frisse neus halen, denkt de man wanneer hij op een zonnige middag zijn huis in Arkansas verlaat. Een paar auto’s zoeven hem voorbij, een vogel verkent het zwerk - niks spectaculair. Gewoon een lekkere wandeling.
Maar wacht. Heeft hij dat nu goed gezien? Lag daar nu een hoofd in de greppel? Verward keert de man op zijn schreden terug, en inderdaad, in de gracht ligt een hoofd. Netjes van het lijf gescheiden, netjes in een rieten mand gedrapeerd alsof het vers van de guillotine komt gerold.

Met een stok port hij in het gezwollen gelaat. Een Zuiders type, met een kloeke moustache en een beetje bloed op de onderlip. Een dood gezicht dat hem plots toespreekt: wil je me asjeblieft uit deze gracht halen en me in het meer dumpen, het geraas van de wagens en de brandende zon maakt me gek. Tussen de man en het hoofd ontspint zich een absurde onderhandeling: hoe ver is dat meer, en moet die rieten mand mee? De situatie lijkt zelfs te ontsporen wanneer het hoofd ermee dreigt de man te vervloeken: laat me hier liggen en je leven zal een kwelling worden. De man geeft toe - wie kan een hoofd zijn laatste wens weigeren? - maar dat blijkt niet het einde van het avontuur.

Het vergt talent om een conversatie tussen een afgehakt hoofd en een toevallige passant geloofwaardig te maken, en Pulitzerprijs-winnaar Sam Shepard (1943-2017) had talent in overvloed. Zijn verhalenbundel Een dag als geen ander leest als een masterclass; elk verhaal, elke dialoog, elke scene gloeit en schittert, ondanks de vaak grimmige thematiek. Het leitmotiv van onthoofding loopt als een bloedrode draad doorheen zijn verhalen. Verderop zal je het relaas van de beul lezen, en van de opdrachtgever, een schijnbaar sympathieke man die vermoedelijk een drugskartel runt. Telkens leef je mee met de wrede vertellers, ook al zitten die droogweg uit te leggen hoe lastig het is om een slachtoffer te villen.

Shepard is een karig schrijver. Vaak bestaan zijn verhalen louter uit opsommingen en losse observaties. Scenes in groezelige motelkamers, een aangewaaide flard conversatie, mijmeringen van eenzaten die de zoveelste highway afrijden, pleidooien van gebroken mannen die aan de toog altijd dezelfde jammerklacht afsteken - Shepard noteert en presenteert, zonder franje, zonder ballast. Maar op elke pagina staat wel een dolkstoot van een zin, een paar woorden die je onverhoeds treffen als een linkse hoek. Kwestie van je kopje erbij te houden dus, want voor je het weet neemt de taal van Shepard je te grazen.
 


​

Recensie in Literair Nederland, 15.01.2024.
Amerikaanse verlorenheid in beeldende snapshots

In een interview met de Volkskrant zei Nuri Bilge Ceylan, regisseur van de Turkse film About Dry Grasses, onlangs: ‘Het verhaal van de film is voor mij ook niet zo belangrijk. Het gaat meer om wat interessante momenten, waarin ik dan de worsteling van de personages kan vatten.’ Dit had ook gezegd kunnen zijn door de Amerikaanse schrijver Sam Shephard, en dan over zijn boek Een dag als geen ander (oorspronkelijke titel Day out of days, vertaald door Gerrit Brand). Ook hier is geen sprake van een ‘verhaal’. 

Hoewel dit een verhalenbundel is, zijn er maar een paar verhalen met iets van een samenhangend plot. Inderdaad, het zijn veel meer een verzameling ‘interessante momenten’ – literaire snapshots van wat in een van de teksten ‘de Amerikaanse verlorenheid’ wordt genoemd. Als er iets is wat de verhalen in Een dag als geen ander bindt, dan is dat de beschrijving van het grimmige, wanhopige leven aan de rand van de Amerikaanse samenleving. (...)

Shephards verwevenheid met toneel en film verloochent zich in deze bundel bepaalt niet. Veel teksten, meestal maar een of twee pagina’s, lijken wel bedoeld als schetsen voor filmscènes. Soms ook zien we dialogen in korte zinnen, die zó een fragment van een toneeltekst zouden kunnen zijn. Dan weer hele reeksen korte observaties, zoals in het eerste verhaal (‘Keuken’), dat voornamelijk bestaat uit de beschrijving van alles wat er in die keuken aan foto’s en ander beeldmateriaal te zien is, ‘gewoon willekeurig vastgepind aan kasten en deurposten, zijdelings wegglijdend’. (...)

Identiteit

Daarmee is een ander overkoepelend thema in deze verhalenbundel aangestipt: de zoektocht naar identiteit. Een kwestie die uiteraard essentieel is in de wereld van film en toneel, waarin de grens tussen speler en gespeelde dikwijls diffuus is. Opvallend vaak gaat het in deze bundel over onthoofdingen, ‘het soort scheiding dat ons het meest beangstigt – ons hoofd verliezen’, en het villen van de gezichtshuid, ‘zodra je het gezicht van het lichaam scheidt en het plat op een formica toonbank legt, is het helemaal niet meer hetzelfde’. Soms ook zit de dualistische identiteit in de persoon zelf, zoals in het verhaal Costello.  (...)
​
​Lees hier de hele recensie​

0 Comments



Leave a Reply.

    Bestel hier het boek
    Afbeelding

    Auteur
    Sam Shepard

    Samuel Shepard Rogers III (Fort Sheridan (Illinois), 5 november 1943 – Midway (Kentucky), 27 juli 2017) was een Amerikaans toneelschrijver, scenarist en acteur, zowel op het toneel als in speelfilms. Hij won in 1979 de Pulitzerprijs voor drama en werd voor zijn acteerwerk diverse malen genomineerd voor belangrijke filmprijzen.

    Shepards geschreven werk is dikwijls brutaal en absurdistisch. Het tijdschrift New York riep hem uit tot "de belangrijkste toneelschrijver van zijn generatie"

    In Nederland genoot Sam Shepard grotere bekendheid als acteur dan als auteur. Tot nu toe werd slechts één boek van hem in het Nederlands vertaald, Motel Chronicles, in 1984. Meer dan dertig jaar geleden dus. Uitgeverij Nobelman bracht daar verandering met de vertaling 'Bespieder van de Eerste Persoon' en is zeer verheugd om te melden dat er nog een vertaald werk van hem aankomt!
    Lees hier het artikel dat Gerrit Brand in juli 2017 over Sam Shepard schreef. ​

    Archieven

    Maart 2024
    Oktober 2023

    Categorieën

    Alles

    RSS-feed



​Uitgeverij Nobelman Officiële Website
Copyright © Nobelman.nl 2011-2024,
​All rights reserved. 
Website is NOT responsible for any external link on the website
Powered by: Uitgeverij Nobelman
Distributie / Contact us 

​Links
www.brand-communications.nl
www.granturismomagazine.nl
www.kunstkrant.nl
www.nobelman.nl
www.aviazine.nl
www.stadmagazine.nl
​www.aopamagazine.nl

Contact
Uitgeverij Nobelman
Hoofdvestiging:
Emdenweg 3
9723 TA Groningen

e-mail : [email protected]
tel:   06 50831893 ​